De meest bekende en voorkomende vorm van service in een hotel is wellicht de roomservice. Roomservice maakt het mogelijk om vanuit je hotelkamer per telefoon eten of drinken te bestellen. Dit wordt vervolgens op een gewenst tijdstip naar je hotelkamer gebracht. Vervolgens kun je het door jou bestelde eten of drinken op je kamer opeten.
Wanneer je meerdere dagen in een hotel verblijft kun je profiteren van housekeeping. Housekeeping houdt in het onderhouden en schoonmaken van de hotelkamer waarin je op dat moment verblijft. Ook worden zaken als het beddengoed en handdoeken vervangen. Je kunt meestal door middel van een hanger aan je deur aangeven of je wenst gebruik te maken van housekeeping. Doordat dit meestal in de ochtend plaatsvindt kun je met deze hanger voorkomen dat ze je wakker maken.
Veel hotels beschikken over kofferhulp. Dit houdt in dat bij ontvangst medewerkers je koffer aannemen en deze vervolgens naar je hotelkamer verplaatsen. Ideaal wanneer je er al een lange reis op hebt zitten. Het is gebruikelijk om de persoon die jouw koffer draagt een kleine fooi te geven als blijk van waardering.
Een andere vorm van service is het garant staan voor parkeermogelijkheden. Op die manier staat een hotel klaar voor mensen die met de auto naar het hotel afreizen. Bovendien staat de auto ook te allen tijde veilig geparkeerd. In enkele prijzige hotels is het zelfs mogelijk om je auto door het personeel van het hotel te laten parkeren bij aankomst en te laten ophalen bij vertrek. Je hoeft enkel de autosleutels af te geven en het personeel doet de rest.